Computeren spiller backgammon

 

computer gammonComputerforskere har studeret backgammon gennem årtier. Ligesom ved skak findes der i dag meget avancerede computerprogrammer, der kan besejre verdensklassespillere. Udviklingen er ikke sket uden sværdslag.

Hvis du vil læse om spillets historie før computeralderen, skal du læse artiklen Historien om backgammon.

Begynderheld

Backgammon er en god legeplads for computerprogrammører, da spillets regler er enkle og logiske. Spillets strategiske aspekter tilfører samtidig programmørerne masser af udfordring.

I slutningen af 1970´erne begyndte computerprogrammører at skabe programmer, der kunne tage kampen op mod menneskelige spillere. I 1979 slog computeren BKG 9.8. verdensmesteren i backgammon, Luigi Villa, med det umiddelbart overbevisende resultat 7-1. BKG 9.8. var i øvrigt den første computer der slog en verdensmester.

BKG 9.8´s konstruktør, Hans Berliner, fastslog imidlertid efter kampen, at computeren alene havde sejret fordi, den havde haft terningeheldet på sin side. Sejren sagde intet om computerens eventuelle styrke.

På den igen 

Knap et årti senere - slut-80´erne - tog computerforskere udfordringen op igen. Denne gang lykkedes det at skabe backgammonprogrammer, der spiller på verdenseliteniveau.

Der er imidlertid en meget stor udfordring at konstruere sådanne computerprogrammer. Det skyldes, at programmet både skal tage højde for spillestrategi og backgammonspillets faktiske grad af tilfældighed.

computer backgammonFuzzy logic

Løsningen på problemet med at skabe gode backgammonprogrammer blev den abstrakte "fuzzy logic". Fuzzy logic går i al enkelhed ud på, at der er en gråzone mellem de logiske kategorier "sandt" og "falsk". I binært computersprog: mellem "tændt" og "slukket". 

Fuzzy logic er her et forsøg på at overkomme computerens binære begrænsninger. For i praksis at anvende fuzzy logic, har computerforskningen måttet gå omvejen via kunstige neurale netværk. Kunstige neurale netværk er en slags computerhjernevindinger, der kan lære af sine egne erfaringer og derfor tilpasse sig nye situationer.

Udviklingen af de kunstige neurale netværk udgør f.eks. grundlaget for udviklingen af fremtidens tilpasningsdygtige (adaptive) robotter. Men det er en anden historie.

Til gavn for dig og mig

De banebrydende forskningsresultater har betydet - for at komme tilbage til backgammon - at der blevet udviklet software til spilanalyse, så man kan forbedre sit backgammonspil ganske betydeligt.

Dette kan du læse mere om i artiklen Hjælpemidler. Backgammonforum.dk anbefaler dig at benytte en af - eller begge - de 2 bedste programmer på markedet, nemlig franske Snowie og/eller tyske BGBlitz.

Artiklen Strategi giver dig en række praktiske tips, der med garanti forbedrer dit spil!

Online backgammon

Spillested Bonus EU? Vurdering Anmeldelse
$ 100 Ja 4.gif
$ 20 Nej 4.gif
€ 15 Ja 4.gif
£ 100 Ja